تا سپیده...| یادداشت های گاه و بی گاه اسماعیل معنوی

تا سپیده...| یادداشت های گاه و بی گاه اسماعیل معنوی

کمی دغدغه دارم

طبقه بندی موضوعی

جناب استاد زیباکلام! فرهنگ را با ارقام نسنجید!

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۲۳ ق.ظ
نامه آقای صادق زیباکلام خطاب به حضرت آیت الله سیداحمد خاتمی را خواندم. در ابتدا مثل خیلی دیگر از حرف های آقای زیباکلام می خواستم لبخندی بزنم و از کنارش بگذرم اما چون خطاب ایشان به یک عالم ارزشمند و مردمی بود و از طرفی با درآمیختن استدلال های صحیح و غلط خواسته یا ناخواسته  سعی در انحراف ذهن مخاطب داشته، چند نکته کوتاه عرض میکنم: 
خلاصه کلام آقای زیبا کلام این بوده که «چرا با وجود اینکه نهادهای مختلفی بودجه های فرهنگی دریافت می کنند فقط از وزارت ارشاد و دولت انتقاد می شود؟» و اتفاقا لیست بودجه های مصوب را هم ذکر کرده اند و نتیجه گرفته اند که وزارت ارشاد چون کمتر از 20 درصد بودجه های فرهنگی را دریافت میکند پس به همین اندازه در فرهنگ سهم دارد (وبالتبع آن در معضلات فرهنگی)

و اما: 
1- اساساً انتقاد اصلی به روش هزینه کردن بودجه ها نیست که آقای زیباکلام دست به دامان ارقام شده اند! انتقاد و نگرانی اصلی دلسوزان از رویکرد و نگاه فرهنگی دولت است. وقتی آقای رییس جمهور در یک سخنرانی رسمی نسبت به مسائلی مثل ماهواره اینگونه موضع می گیرد چگونه می توان میزان خسارت های فرهنگی سخنانش را با اعداد و ارقام اندازه گرفت؟! آقای زیبا کلام شما چگونه می خواهید ضرر و زیان خسارت های استنادات رییس جمهور به یوتیوب(که مملو از فیلم های ضداخلاقی است) را اندازه بگیرید؟! 

2- وقتی رویکرد فرهنگی دولت اشتباه باشد این موضوع مثل یک آب جاری در همه بدنه دولت جاری و ساری می شود ، چه اینکه رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تصمیمات مهم و بلند مدت عرصه فرهنگی با مدیریت شخص ایشان انجام می شود، جناب زیبا کلام، آسیب های از این دست ممکن است سالیان بعد بروز کنند و من متحیرم که با سواد و دانش شما چگونه می توان این خسارات را با اعداد بودجه مقایسه کرد؟!

3- و اما در خصوص وزارت ارشاد؛ درست است که شاید فقط بخشی از بودجه فرهنگی دولت را هزینه کند - که البته در میزان درصدی که شما داده اید باید تردید کرد- اما برفرض که وزارت ارشاد تنها بخشی از بودجه های فرهنگی را به خود اختصاص می دهد، جناب استاد زیبا کلام در مقوله فرهنگ باید به مسائل نرم افزاری نگاه کرد نه سخت افزاری! برخی مسائل که در اختیار وزارت ارشاد هستند حکم تنگه احد را دارند ، مثلا مقوله کتاب و حوزه نشر را شما چگونه با عدد و رقم اندازه گیری می کنید؟! 

خلاصه اینکه دولت کار مهم اجرا را در همه حوزه ها و حیطه ها بر عهده دارد و چنانچه رویکرد و نگاه غلط و یا منحرفی به مقوله مهم فرهنگ داشته باشد، خدای ناکرده شاکله و رنگ و بوی همه فعالیت های دولتی با مسیر تعالی و رشد فرهنگی ملت ایران همخوانی نخواهد داشت و این خسارات تا آیندگان استمرار دارند...


  • اسماعیل معنوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی