تا سپیده...| یادداشت های گاه و بی گاه اسماعیل معنوی

تا سپیده...| یادداشت های گاه و بی گاه اسماعیل معنوی

کمی دغدغه دارم

طبقه بندی موضوعی

 «دیشب و یا دیروز صبح داشتم توی خیابون می  رفتم که یه موتورسوار مقابلم ایستاد و با چاقو تهدیدم کرد و ازم خواست که کیف پول و موبایلم رو بهش بدم!» انصافاً تا حالا توی اهواز چند بار این جملات رو از زبان دوستان و یا دیگر نزدیکانتان شنیدید؟!

متاسفانه طی سال های اخیر زورگیری در شهر اهواز فضای بدی بوجود آورده و روز به روز هم ...

سوالی که در ابتدا به ذهن متبادر می شود این است که واقعا قوه قضائیه چقدر با این افراد که انصافا باعث ترس و وحشت مردم شده اند برخورد قاطع کرده است؟

با توجه به شناختی که از رییس زحمتکش دادگستری خوزستان دارم -و خدا می داند که طی سالهای اخیر چه خدمات ارزشمندی که برای ارتقاء امنیت استان داشته اند- انتظار داریم که در این موضوع نیز دستور قاطعی بدهند تا انشااله دیگر شاهد اینگونه رفتارهای هنجارشکن که انصافا باعث رعب و وحشت میان مردم می شود نباشیم.

***

رییس قوه قضائیه: حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان به کارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. البته مجازات‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد اما دستگاه قضایی باتوجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب کرده است و باردیگر اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه در برخورد با اشرار هیچ‌گونه سستی به خرج نخواهد داد.

***

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در چهل‌ویکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم تأکید آیت‌الله لاریجانی برای صدور حکم اعدام درخصوص زورگیرانی که از سلاح سرد استفاده کردند، قضات این احکام را صادر نمی‌کنند اظهار می‌دارد: صدق عنوان محاربه مفسد فی الارض است و زورگیری که اقدامش کشیدن سلاح است و اگر موجب اخافه و ثابت شود، در دادگاه هم قاضی نه مقاومت می‌‌کند و نه اقدامی خلاف قانون انجام می‌دهد.

وی ادامه می دهد: رئیس قوه‌قضاییه هم به همه این زورگیری‌ها عنوان محاربه را اطلاق نکرده بلکه آن دسته از زورگیری‌ها را گفته که متهمان با سلاح حمله کرده و موجب ترس و وحشت مردم شده و حتی آنها از این ترسیده بودند که مبادا به آنها هم حمله شود.

دادستان کل کشور می گوید: اما اگر صدق عنوان محاربه باشد، دادگاه حکم اعدام صادر می‌کند. در دادستانی مراکز استان‌ها با نیروی انتظامی، شناسایی چنین افراد و پیشگیری از وقوع چنین جرایمی صورت گرفته که این اتفاقات رخ ندهد و اگر رخ دهد، قطعا افراد شناسایی و تعقیب می‌شوند و در دادگاه محاکمه شده و به مجازات می‌رسند.

***

علی جلیلیان، عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی: در قانون آمده است که حکم استفاده از سلاح سرد مانند سلاح گرم بوده و به اصطلاح استفاده از این سلاح ها اگر باعث خوف و وحشت مردم شود, محاربه است.

***

الهیار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی: اگر زورگیری و استفاده ار سلاح سرد و گرم، موجب رعب و وحشت مردم شده و از مصادبق جرم محاربه شود، مجازاتش اعدام است.

***
حسن تردست رئیس سابق شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران اظهار می دارد: اگر فردی به طور عمد و برای ترساندن مردم از سلاح گرم و سرد استفاده  کند، این امر محاربه شناخته و مجازاتش اعدام است.

***
ابوالفضل ابوترابی، دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: ایجاد رعب و وحشت برای کل جامعه امکان پذیر نیست، چون رعب و وحشت نوعی است و به تبع افراد متفاوت خواهد بود. زورگیری با سلاح سرد که حکم اعدام دارد، باید در گروهی که در صحنه حاضر بوده و یا مطلع شده اند، ایجاد رعب و وحشت کند، به طوری که این رعب و وحشت در جامعه بازتاب بدی به همراه داشته باشد، در این صورت، چنین فردی محارب شناخته می‌شود و مجازات او نیز اعدام خواهد بود.

***
یک کارشناس دینی در پاسخ به فردی که در خصوص دلیل اعدام برخی از افرادی که اقدام به زورگیری می کنند سوالی پرسیده بود پاسخ شفافی آورده است:

«دوست عزیز کشتن این چاقوکش به خاطر مقدار دزدی نیست بلکه طبق احکام شرعی کسی که درملا عام چاقو بکشد وموجب ترس ووحشت مردم گردد مصداق محاربه می باشد وحکم محارب از نظر اسلامی اعدام است.چون اگر قرار باشد جلوی این کارها گرفته نشود هر کسی به خود جرئت می دهد که برای رسیدن به مطامع خود چاقو کشیده واز مردم زورگیری کند،ودرنتیجه امنیت جامعه به خطر می افتد ومردم به راحتی جرئت نمی کنند درخیابانها رفت وآمد کنند.لذا خداوند متعال برای حفظ امنیت جامعه وجلوگیری از کارهایی مانند چاقو کشی که موجب ترس حاضران درآنجا شده وچه بسا آسیب به آنها می رسد.حکم چنین افرادی را اعدام تعیین کرده است.
پس دقت بفرمایید که اعدام به خاطر خود چاقو کشی است که موجب ترس ووحشت مردم شده است نه به خاطر دزدی .»



زورگیری
  • اسماعیل معنوی

نظرات (۲)

باسلام
برادر عزیز از آنجایی که اطلاع دارم بعضا با افراد مسئول ارتباط دارید لذا صلاح دیدم اول یک نکته علمی خدمتون عرض کنم بعد یک درخواست،،، از دیدگاه حقوق جرم شناسی یکی از علل پیدایش جرم وجنایت انگیزه است که در مورد بزه ای که در پست بیان کردید بایستی عرض کنم ناشی از فقر و تنگ دستی است و حقیر بارها به این نکته در وب ها و در حضور مسئولین اشاره کردم اما کو گوش شنوا؟!!!!لذا شمارا دعوت میکنم در این زمینه تحقیق میدانی بفرمائید....و در خواستم:لطف کنید اگر دسترسی دارید با روحیه اسلامی پیگیری کنید و به اطلاع امام جمعه محترم اهواز برسانید تا زمانی که فقر در محلات ملاشیه ،کوت عبدالله،حمیدیه ریشه کن نشود جلوگیری ناجا و دستگاهای امنیتی فایده ای ندارد و بایستی چاره اساسی اندیشید لذا به حاج آقا بگید در خطبه ها به مسئولین تذکر دهد.یاعلی
پاسخ:
باسلام و عرض ادب. بله نظر شما درست است و یکی دلایل عمده اینگونه اقدامات فقر و خصوصا معضل " بیکاری" است، اما اقدامات بازدارنده هم ممتاسفانه خیلی کم است.
در حد توان انشاله سعی میکنم پیام را منتقل کنم. تشکر

سلام
مطلب شما در پایگاه عروج بازنشر داده شد
لطفا مطالب خود را در قسمت ارسال خبر درج نمائید

و اینکه شما به جلسه وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی دعوت می شوید
جلسه این هفته چهارشنبه ساعت 18
سالن جلسات بسیج اساتید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی